Budgetbabbel

Har nu räknat lite på vår budget och får den till ungefär 117 000. Vi ska ju stå för allting själva. Vi har inga rika föräldrar och den traditionen, att föräldrarna (brudens) betalar, verkar dessutom ganska utdöd. I vår släkt var det brudgummens föräldrar som brukade betala tydligen, så jag är väl inget bra kap för någon man *asg*, sedan vill man ju kunna få det som man SJÄLV vill och inte rätta sig efter hur mycket pengar man känner att man har samvete att punga sina föräldrar på ;o)

Jag har räknat relativt högt på en del saker men dragit ner på det som går att dra ner på så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den här budgeten.

Vi har sagt att vi ska spara så mycket vi kan och sedan ta lån på resten. Det anser vi att det är värt, då vi vill att dagen ska vara precis som vi vill ha den. Det är once-in-a-lifetime så ett "upplevelse"-lån är det värt. Vi hoppas kunna betala av det relativt snabbt sedan.

Förhoppingen är ju att vi då har vettig inkomst, att jag har fått ett bra jobb osv. Det är ju 1,5 år kvar så det BORDE jag väl ha fått!!!

Vi ska önska oss pengar till resan i bröllopspresent så den kostnaden halveras ju förhoppningsvis med tanke på antalet gäster. Vi blir drygt 80 stycken.

Det som suger mest är ju att stället vi ska vara på, vilket vi absolut vill, enligt kontraktet måste stå för all dryck både till maten och till festen, vilket blir svindyrt. Om vi bara hade fått stå för dryck själva så hade ju de kostnaderna sjunkit avsevärt.

Jaja, allt med att planera bröllop är underbart roligt men tänk så mycket roligare det hade varit om man inte hade behövt tänka på pengar!!!

Sedan är det en sak som vi INTE är överens om. Jag tycker att vi ska bjuda på välkomstdrink, dryck till maten (vin, öl, läsk och mineralvatten), och sedan avec till kaffe, men att gästerna sedan, när själva "brak"festen börjar, handlar själva i baren. Detta tycker Daniel är förskräckligt. "På HANS bröllop ska ingen behöva betala något själv". Jag håller med till viss del, men när det är så många personer och man är tvungen att handla drickat från en restaurang istället för från tex Tyskland ;o) då blir det alldeles för dyrt för att det ska fungera. Tyck gärna till om detta!!! Vi behöver tips, råd och åsikter.

Vår budget so far...


~Bröllopsbudget~ 

Festlokal                                 5.500
Klänning                                 6.000
Buffé                                    27.000
Drycker                                  8.000
Utsmyckning                          1.000
Ringarna                               15.000
Kostym                                  1.500
Hår/makeup                            1.500
Bröllopsresa                         40.000

Brudbukett                             1.500
frimärken till inbjudan                250

Fotograf                                1.000
inbjudningskort                      1.000
tackkort                                    500                                     
bröllopstårta                           5.000

Smycken                                1.000

Skor                                      1.000

Underkläder                             500
Vickning                                 ?

                                            117 000


Kommentarer
Postat av: Isa m Ellen&Gustav

Ja, det springer iväg rätt snabbt när man börjar tänka bröllop! Har ni ingen som helst möjlighet att åka til Tyskland och köpa vin/öl/sprit? Ni är ju på "rätt sida" landet i alla fall och kanske klarar det fram och tillbaka på ett dygn? Det blir ju mycket billigare och då kan ni kanske gå på D:s linje, att bjuda på allt.

Jag tycker INTE att det är oschysst att gästerna får betala för det de dricker efter maten, absolut inte! Och det är väl ett jättebra alternativ för att dra ner lite på kostnaderna!?

Kul att läsa om ert planerande!

Kram
Isa

Postat av: Anja

Hej Isa

Tyvärr går inte det för stället vi ska ha festen på, tillåter inte detta. I kontraktet står att de ska stå för ALLT, annars hade vi ABSOLUT åkt t tyskland, hehe... Daniel är skitsur för att vi ej kan göra det.

jag håller på betalbar, men Daniel vill ha fri bar. Vi får se, vi får se ;) Jag ger mig inte i första taget och jag tror han kommer inse att det inte är möjligt i slutänden.

Kul att du hittat hit ;)

2007-01-14 @ 22:53:35
Postat av: JENN

Shit vad surt att ni måste ta all alkohol från resturangen.. fast förstår det om det är just en resturang.
Jag skulle nog kika på alternativa ställen att vara på och hyra in några som serverar samt ta catring på maten och handla dryck själv. MEN om ni absolut måste ha just den resturangen som lokal.. ja då skulle jag säga som Du: Efter avecen får gästerna handla sin egen dricka.
Ett tips: Be resturangen om ni kan få ha dunkvin istället för flaskor.. det brukar kunna bli billigare!

Lycka till!
Kram Jenny

2007-01-15 @ 02:02:45
URL: http://jakobsmamma.blogg.se/scrappar
Postat av: Nilla

åh vilkn underbar tid att få planera bröllop, det var det roligarste jag gjort!

klart ni kan ska låta gästerna köpa själva efter middagen...det finns 2 fördelar med det
1) det blir billigare för er.
2)bröllopsgästerna brukar hålla sig mer nyktra när man får betala själva än med fri bar....det är ju er fest så det är ju trevligare med mindre fylla.

Förstår att du vill ha festen där eftersom det är superfint och man gifter sig bara en gång.
Men det finns otroligt fina herrgårdar som man kan hyra där man får ha egen dryck!

kram

2007-01-15 @ 09:49:58
URL: http://samandras.blogg.se/
Postat av: Anja

Superglad...

har nu pratat m en inne på bröllopstorget som hade sitt bröllop precis där vi ska ha det, i samma sal och allting och man FÅR ha egen dricka. YES!!! Både till maten och i baren eller om man vill välja bara det ena. Jag är överlycklig...

hoppas att det inte ändrats!!! Det var 05 och vi kommer ju gifta oss 08, men jag ska ringa och fråga för säkerhets skull.

:)

2007-01-15 @ 14:51:33
Postat av: Stajna

Hur har det gått med detta? Du vet att jag är motståndare till det där med att gästerna ska köpa sin dricka. Är det bröllop så är det... Ja ja, ni gör som ni vill. Det är inte det att jag är för snål för att betala, tycker bara att det inte känns rätt. Men visst det är mycket pengar om man inte får ta med egen dricka.

2007-08-21 @ 09:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback